Wie
Frank Thoonen
Ik hielp vroeger mijn vader in zijn fietsenwinkel. Toen dacht ik nog dat mensen werkten om zoveel mogelijk geld te verdienen. Voor mijn vader was geld echter bijzaak. Hij kon goed fietsen repareren en dat gaf hem gelegenheid om met de eigenaar ervan te praten. Zijn attente houding bracht hem steeds opnieuw klanten.
Langzamerhand kreeg ik in de gaten dat organisaties meer geld zouden verdienen, als zij hun organisatie efficiënter zouden inrichten. Bedrijven ‘opruimen’ door naar de processen te kijken, teruggaan naar de kern: waarom is het bedrijf opgericht?
Mensen reageren op elkaar. In die interactie ligt een wereld van gevoel en gedachten. Niet altijd zijn er in een (project-)organisatie de juiste omstandigheden voor mensen om te zeggen wat ze willen. Wat ik het allerleukste vind aan mijn werk, is mensen te begeleiden in elkaar aanvoelen, beter te luisteren naar elkaar, een verborgen agenda blootleggen zodat de samenwerking verbetert en er een goedlopende organisatie ontstaat waar mensen met plezier werken.
Je moet er altijd voor zorgen dat mensen niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Wat je kunt standaardiseren, moet je doen. Daarmee maak je het werk effectiever en efficiënter en kun je makkelijker met je collega’s kennis en ervaring uitwisselen, zodat de kwaliteit van het werk continu verbetert.
Leg je te veel vast in procedures en protocollen, dan verdwijnt de veerkracht om te reageren op de waan van de dag. Daardoor kan er chaos ontstaan en in het ergste geval kunnen er arbeidsconflicten ontstaan tussen management en medewerkers.
Ik kan genieten als ik door nette opgeruimde bedrijven loop waar iedereen op een prettige manier met elkaar samenwerkt om een bedrijf te vormen met een goede naam, mooie producten of diensten en een gezonde winst. Dat geeft mij energie en blijft mij motiveren om bedrijven écht te kunnen helpen!